Allmänt

I flerfamiljshus är det inte ovanligt att av och till höra ljud från grannarna, detsamma gäller i vår förening. Med det sagt finns det fortfarande en gräns för vad som kan anses rimligt att man ska utsätta sina grannar för respektive tolerera. Både vad gäller typ av störning och tidpunkt för dessa.

Föreningen har avtal om störningsjour (ibland benämnt trygghetsjour) med Securitas dit du kan ringa om du utsätts för allvarliga störningar. Securitas skickar då vid behov väktare till bostaden i fråga.


Generella riktlinjer

Mellan kl 22:00 och 06:00 bör man ta extra hänsyn och vara lite tystare

Olika människor tycker olika; en del blir störda av sådant som andra inte bryr sig om. Visa varandra hänsyn och om något inträffar uppmanar vi er till att i första hand lösa det grannar emellan.

Att enstaka gånger höra t.ex. barn som leker eller en granne som har fest får man räkna med i flerfamiljshus. Det som däremot kan upplevas som störande är höga ljud likt musik på kvällar och nätter, bråk och skrik eller andra ihållande ljud i lägenheter och i trapphus.

Ska du ha fest rekommenderar vi att du i förväg informerar dina grannar och ser till att sänka ljudet när klockan blir för mycket. Eller ännu hellre ta festen vidare till krogen.

Ytterligare info om störningar från HSB


Anmälan

I första hand uppmanas ni att ta en diskussion grannar emellan och lösa det den vägen.

När du ringer måste du uppge till Securitas:

  • Namn, adress och telefonnummer

  • Namn och adress på den som stör

Störningsjouren åker inte ut på anonyma anmälningar men väktarna berättar inte vem som gjort anmälan (tystnadsplikt).

Om vi får en konstaterad störning så kommer den ansvarige debiteras utryckningskostnaden. Kostnaden ligger på cirka 4 000 kr (2023).  

Störningsjour är tillgänglig 22:00-06:00. Numret till störningsjouren finns vid ingången i trapphuset.

Är störningen från en lägenhet är det ägaren till bostadsrätten som är ansvarig och får stå för kostnaden. Kommer störningen från övernattningslägenheten i 59an är det den som hyrt lägenheten som är ansvarig och får stå för kostnaden.

Förekommer upprepade störningar informera även styrelsen med information kring vad som hänt och tidpunkt för störningarna. Ju mer detaljerad du kan vara desto bättre.


Händelseförlopp efter störning

Har det förekommit en allvarlig störning kontaktar styrelsen ägaren till lägenheten i fråga.

Har störningen kommit från en bostad som hyrs ut i andrahand så är det fortfarande den som äger lägenheten som är ytterst ansvarig. I sådant fall kommer kommunikation från föreningen gå till den personen som därefter får ta kontakt med sin hyresgäst och se till att det blir rättelse.

  1. Vid första störningen som kommer styrelsen till känna blir det ett telefonsamtal eller ett enkelt varningsbrev

  2. Om det är en särskilt allvarlig störning eller upprepad störning lämnas en skriftlig varning i form av ett anmaningsbrev. Med detta menas anmaning om att vidta rättelse d.v.s. uppmaning om att sluta störa

    • När anmaningsbrev skickas så går också en kopia till Socialnämnden för deras kännedom i enlighet med gällande regelverk

  3. Fortsätter störningarna även efter anmaningsbrevet kan det bli fråga om förverkan av lägenheten d.v.s. bostadsrätten blir föremål om tvångsförsäljning och den boende måste flytta